Pavel-Slavko-1.jpg
PhDr. Pavel Slavko

PhDr. Pavel Slavko vystudoval střední keramickou školu a poté Masarykovu univerzitu v Brně, obor dějiny umění. Po několika letech práce v Památkovém ústavu v Českých Budějovicích se stal vedoucím správy Státního hradu a zámku Český Krumlov. Městu i jednomu z největších hradních areálů v Evropě zůstal věrný dodnes. Čtvrt století ho spravuje, opravuje, renovuje, konzervuje, inventarizuje, lobbuje, hájí, studuje, oživuje, propaguje a doslova žije s touto unikátní památkou. Zjednodušeně řečeno, Pavel Slavko pracuje jako

KASTELÁN

Kdo žije v rodinném domku, má chatu, chalupu, dá mi jistě za pravdu, že jejich údržba a opravy nikdy nekončí. Než dokončíte střechu, začnou zlobit ve sklepě kanály. Opravíte kanály, a co okna? Nátěry verandy? Chodník mezi záhony? Ze dvora opadává fasáda. O ten zvednutý práh věčně zakopává babička. A teď si představte, že máte „za krkem“ nemovitost o čtyřiceti budovách, pěti nádvořích, stovkách pokojů. Navrch pár hektarů zahrady. A to je tahle nemovitost osm set let stará! Navíc k vám přijde na návštěvu od jara do podzimu víc než čtvrt milionu lidí. „Ano, je to jako starat se o svoji chalupu, svůj byt, auto… Jenže znásobeno tisíckrát,“ říká kastelán českokrumlovského zámku Pavel Slavko.

Nemovitost o ČTYŘICETI BUDOVÁCH, pěti nádvořích, stovkách pokojů. Navíc OSM SET LET stará.

„Velké areály tohoto stáří podléhají přirozené degradaci a základní prací je údržba. Celoplošná, soustavná, pečlivá. A nejcennější vlastnost kastelána? Kastelán musí důvěrně znát každičký kout objektu. Denně obcházet areál, všímat si detailů, drobností, stavu nemovitosti. Pak na obnovu sehnat peníze a zkušené dodavatele. Tady není možné zvednout telefon a objednat prvního řemeslníka v seznamu. Trvá to pět, třeba deset let, než kastelán získá zkušenosti, znalosti často historických postupů, metod. Samozřejmě nemůže sám znát všechno, ale kastelán musí ty správné lidi najít, naslouchat jim, diskutovat a samozřejmě kontrolovat. Kastelán musí mít vizi. To on určuje dlouhodobě charakter objektu. Způsob jeho využití. Práce kastelána, to je široká škála prací administrativních, koncepčních, projektových, badatelských i praktických, provozních, personálních, úklidových, stavebních…“

Zamek-Cesky-Krumlov-2.jpg
Zatímco příliv návštěvníků zámku se během zimy podstatně zmírní, kastelán a desítky dalších zaměstnanců jsou v plné přípravě na novou sezonu.

V České republice působí kolem pětistovky profesionálních kastelánů. V minulosti byl kastelán titulem velmi vysoce postaveného zemského úředníka. Dnes je často romantickým snem mladých milovníků historie, nostalgickým únikem ze současného světa doslova za hradby minulosti. Romantika je ovšem jen malým dílem odměny kastelána a současnost jej rychle dostihne i za hradbami. Prozaická současnost s několikastupňovým schvalováním každé investice, poptávková a výběrová řízení, výkaznictví, kontroly. Nebo zásahy politiků zvolených na pár let (v lepším případě) do chodu staletých objektů. Pokulhávání finančních zdrojů za rostoucími potřebami.

Zámek v zimě

Zámek v zimě „spí“, kastelán rozhodně ne. „Zima je pro kastelána velmi nepříznivým obdobím“ říká Pavel Slavko. „Zima působí i na interiéry velmi negativně. Změny teplot, mikroprach, vlhkost, případně přímé sluneční záření jsou největšími hrozbami pro nábytek i zařízení pokojů.“ Cenné předměty jsou proto kryty textilními obaly, šitými na míru, okna osazena závěsy a okenicemi. Při rozloze zámku a jeho vybavení jsou to tisíce „přehozů“, závěsů, plátěných povlaků. Konzervace zámku v zimním období má rozhodující význam pro zpomalení jeho nevyhnutelné degradace.

Dnes už je však část zámku zpřístupněna i v zimě. Jedná se o nově zřízené Hradní muzeum, historickou muzejní expozici, dokumentující život šlechtických rodů, které se na hradě vystřídaly od dob jeho založení po dvacáté století.

Barokní radost

Zámek není jen místem, kterým „proběhnou“ denně dvě tisícovky návštěvníků. Je i místem, kde čerpají informace studenti historických oborů, vyměňují si zkušenosti správcové památkových objektů z České republiky i ciziny. Jen zámecká knihovna má 35 tisíc svazků. Zámek slouží jako kulisy pro filmaře z celého světa. V jeho prostorách se odehrávají slavnosti, festivaly, divadelní představení. Ostatně mimořádně zachovalé barokní divadlo paří mezi největší chlouby zámku i kastelána:

Barokni-divadlo.jpg
Experimentální představení v zámeckém barokním divadle.
Aranzovani-zameckych-tabuli.jpg
Aranžmá zámecké tabule.

„Není to jen budova divadla, kulisy. Jde o celkové autentické divadelní prostředí. Výtvarné, technické, konstrukční řešení. Snažíme se současnému návštěvníkovi přiblížit celý tehdejší zážitek. Divadlo, to nebylo jen představení, přestávka, druhé dějství a domů. V barokním divadle žilo zázemí, sály, chodby s bohatým občerstvením, květinovou výzdobou. Diváci volně přecházeli z divadla, chodbou do zahrady, bavili se, popíjeli, návštěva divadla byla program na půl dne a někdy i na několik dní. Řešili se zde státnické i velmi soukromé záležitosti. A my se snažíme oživit celou tuhle atmosféru, s dobovým osvětlením, kostýmy, dobovými principy a zvyky.“

V mnohém je práce kastelána podobná na všech památkových objektech, v něčem se přesto v Českém Krumlově liší. Pavel Slavko byl jedním z těch, kteří se nejvíce zasloužili o zařazení Českého Krumlova na seznam památek UNESCO. Za uplynulých dvacet let přineslo toto výsadní postavení mezi světovými historickými poklady zámku i městu nejen nové návštěvníky, ale zvýšil se příliv peněz na opravy a údržbu, případně obnovu objektů, rozrostla se nabídka služeb, zvýšila kulturní aktivita ve městě. Český Krumlov získal prestiž a neztratil „genia loci“ onoho nezaměnitelného ducha místa, atmosféru, pro kterou se stal nejen celosvětově vyhledávaným cílem turistů. Stal se místem, kde je radost pobýt a ze kterého se odjíždí ne s čínskými vltavíny v kapse, ale povznášející náladou a povzneseným duchem.

I to by mělo být náplní práce dobrého kastelána. Pavel Slavko jím rozhodně je.

Zámek v Českém Krumlově navštívilo za správcování kastelána Slavka mnoho milionů lidí. Nejen Čechů, Slováků nebo sousedů z Rakouska a Německa. V současné době zažívá zámek i město nápor turistů z Japonska, Číny nebo Ruska. Kastelán vítal a provázel hradem krále, královny, prince, prezidenty, filmové hvězdy a jiné prominenty. Nezvyklou nabídku připravil nechtěně Madeleine Albrightové, tehdejší ministryni zahraničí Spojených států. Ta se zjevila trochu nečekaně v pracovně kastelána Slavka. „Požádala o kávu a trochu vody. Kávu jsem měl, ale vodu!? Zrovna jsem neměl vodu balenou, vodu z kohoutku jsem si tenkrát netroufl, tak jsem si vybavil, že nějaké vody v PET lahvích jsem viděl v dílně. Poprosil jsem kolegyni, ta doběhla do dílny, přinesla orosené láhve oblíbené vody z Nových hradů. Ale paní Albrightové „voda“ nějak nejela. Tak jsem si nalil taky … a ona to byla slivovice. Nejmocnější žena světa dostala na krumlovském zámku ke kávě dvoudecovku slivovice!“ Paní Albrightová ovšem byla a je velmi sympatická dáma a malé „faux pas“ přešla s úsměvem.
Příslušníci její ochranky se asi už tak moc nesmáli.

Zamek-Cesky-Krumlov-1.jpg
Zámek je před zimou důkladně zakonzervován.
Pavel Radosta
Archiv Státního hradu a zámku v Českém Krumlově
Téma: 
Lidé
KASTELÁN
Číslo 1/2012
||

Informace pro předplatitele

MZ-Predplatne.jpg

Bližší informace a objednání předplatného Mojí země:

Tištěná verze

SEND předplatné Praha
Tel.: +420 225 985 225
www.send.cz

Elektronická verze

AlzaMedia
www.alza.cz

Ediční plán 2017

1/2017 vychází 2. února
2/2017 vychází 6. dubna
3/2017 vychází 1. června
4/2017 vychází 3. srpna
5/2017 vychází 5. října
6/2017 vychází 7. prosince

Ediční plán 2018

1/2018 vychází 1. února
2/2018 vychází 5. dubna
3/2018 vychází 7. června
4/2018 vychází 2. srpna
5/2018 vychází 4. října
6/2018 vychází 6. prosince

Inzerce v časopise

Magazín Moje země nabízí řadu příležitostí k propagaci služeb, zboží, k prezentaci záměrů nebo image vaší společnosti. Prostředky jsou standardní inzertní plochy, sponzoring rubrik, PR články a aktivity. Reklama v časopisu Moje země je přiměřená a vstřícná nejen k zadavateli, ale i čtenáři a tím i pozitivně vnímaná a účinná.

Podmínky inzerce zde.

PARAMETRY
Náklad 12 tisíc výtisků, z toho 5 500 předplatitelů
Rozsah 96 stran + 4 strany obálky
Formát 175 × 255 mm
Čtenost 50 tisíc za číslo, 110 tisíc za delší období
Struktura 58 % ženy, 42 % muži
středoškolské vzdělání 46 %
vysokoškolské vzdělání 31 %
Periodicita dvouměsíčník
Cena výtisku 49 Kč, předplatitelé 39 Kč
Roční předplatné 234 Kč
Distribuce prodejní místa PNS po celé ČR
FORMÁTY INZERCE
Form-inz-01.png
Form-inz-02.png
INZERCE V RUBRICE REGION
Form-inz-03.png

Ediční plán 2016

1/2016 vychází 4. února
2/2016 vychází 7. dubna
3/2016 vychází 2. června
4/2016 vychází 4. srpna
5/2016 vychází 6. října
6/2015 vychází 1. prosince

Inzerce na webových stránkách časopisu

banner A šířka 981 px, výška 196 px
banner B šířka 239 px, výška 410 px

Vydavatel

MOJE ZEMĚ ČESKO s. r. o.
Gromešova 769/4, 621 00 Brno
Tel.: +420 532 193 011
www.mojezeme.cz
GPS: 49°15'3.933"N, 16°35'21.374"E


DIČ: CZ29364426
IČO: 29364426

Registr: Krajský obchodní soud v Brně
16.7.2012, oddíl C, vložka 75575
Šéfredaktorka
Kobzova
Martina Kobzová
Tel.: +420 728 726 068
E-mail: kobzova@mojezeme.cz
Marketing manažer
a obrazový redaktor

Redakce
Radosta
Pavel Radosta
E-mail: radosta@mojezeme.cz
Bartik.jpg
Ivo Bartík
Produkce Vedoucí inzertního oddělení
Rudolecka
Drahomíra Rudolecká
Tel.: +420 532 193 030
Mob.: +420 723 129 935
E-mail: rudolecka@mojezeme.cz
Kobza.jpg
Pavel Kobza
Tel.: +420 532 193 032
E-mail: kobza@mojezeme.cz
 

AKTUALITY
A

3. 10. 2017

Od pátku 20. 10. do soboty 11. 11. 2017 v prostorách Moravské zemské knihovny v Brně.

Kniha-Praha_souhrn.jpg

3. 10. 2017

Martinsky-hody-v-Kyjove_souhrn.jpg

Stránky