Alpa-Francovka.jpg

Značka, kterou národ miluje

již 100 let

V České republice existuje jen několik málo českých značek, které jsou tak dobře vnímány ze strany spotřebitelů jako tradiční značka ALPA. Za sto let se ze značky ALPA a její typické francovky stal fenomén, který si mezi lidmi vybudoval neotřesitelnou pozici. A to vše díky tomu, že ALPA nikdy neslevila ze svých vysokých morálních hodnot, poctivé práce, tradičních receptur a lidových cen.

Když se dnes řekne ALPA, znamená to buď francovku, nebo akciovou společnost, která stejnojmennou francovku vyrábí. Veřejnost tyto dvě varianty moc nerozlišuje – ALPA je prostě ALPA. Svou oblibu si ALPA vybudovala především uvedením dnes již legendární francovky na trh. Od té doby si alkoholový roztok éterických olejů, silic, bylin a přírodního mentolu, určený k potírání unavených svalů, bolestivých míst a k masážím, našel cestu snad do každé české domácnosti.

Událo se před 100 lety

Historie značky ALPA začíná již v roce 1913, kdy byla Josefem Veselým zaregistrována ochranná známka ALPA a k prvním spotřebitelům se dostala francovka s nezaměnitelnou mentolovou vůní. Úplné počátky ale hledejme již v roce 1805, kdy Napoleonovi vojáci opouštějí obsazenou Vídeň a zůstane po nich pár sudů francouzského koňaku s výraznou a ostře aromatickou vůní. Sladké chuti vína uvyklí Vídeňáci tomuto typicky francouzskému nápoji na chuť nepřišli, využití pro něj však přesto našli – při vetření do kůže objevili jeho blahodárné a osvěžující účinky. Prázdné sudy začali využívat pro přípravu alkoholových extraktů z různých bylin – zrodila se francovka (latinský název „spiritus vini gallici“). Francovka je ethanolový roztok různých látek, nejčastěji se jedná o mentol, kafr a různé bylinné extrakty a vonné přísady.  A jak název napovídá, její hlavní výrobci pocházeli z Francie, ale i ze Španělska a Portugalska.

A právě letos, v roce 2013, slaví francovka ALPA již 100 let. V roce 1918 se ALPA transformovala ze soukromé živnosti na veřejnou společnost. Roku 1926 činila roční výrobní kapacita na dva miliony lahviček bylinného mazání. Roku 1930 byla společnost na vrcholu, v pražském Žižkově vznikl výrobní sklad a začal se vyrábět zubní krém ALPA, společnost v té době expandovala i na Slovensko.

Alpa-tezka-prace.jpg
Alpa-pri-psani-strojem.jpg

Nepostradatelný pomocník z pálenky

„Francovka“ označovala v 18. století pálenku s vysokým obsahem alkoholu, získávanou destilací různých druhů ušlechtilých vín. V dubových sudech nápoj dostával zlatavou barvu, sloužil zejména jako prostředek k podpoře trávení, k zevnímu použití se francovka ještě nepoužívala. Ke konci 19. století nahradilo zdlouhavý a náročný postup při výrobě francovky tepelnou cestou přímé rozpouštění vonných podílů a kvasných zbytků ve vysokoprocentním lihu za studena. Levnější varianty francovky přidávaly také umělé rumové či kokosové esence, ethylacetát, benzoovou tinkturu a jiné složky. Na výrobu francovky totiž neexistoval monopol a každý ji mohl prodávat jako svou domácí specialitu. Proto se ve farmaceutickém tisku té doby zcela běžně objevovaly různé recepty na její výrobu. Známým výrobcem francovky jako „domácí speciality“ byl například vídeňský lékárník Moll.

Z Brna na Vysočinu

Přestože dnes je výrobní závod umístěn ve Velkém Meziříčí, začátek společnosti ALPA je neoddělitelně spjat s Brnem. V městské části Královo Pole se francovka vyráběla až do roku 1948. Původní administrativní budova, jejímž autorem je známý architekt Ing. Bohuslav Fuchs a kterou si společnost ALPA nadělila ke svému 25. výročí, dodnes patří k předním brněnským funkcionalistickým památkám.

V divokých poválečných letech roku 1948 byla ALPA znárodněna a výrobní závody se přestěhovaly do Velkého Meziříčí, kde zůstaly do dnešních dnů. V roce 2006 pak došlo k očekávané transformaci a vznikla akciová společnost ALPA, a. s., která dnes působí hlavně na trhu České republiky, dále pak na trzích Slovenska a Polska, ale také Chorvatska, Makedonie, Srbska, Maďarska, Ukrajiny, Austrálie nebo Kanady. Kromě produkce vlastních výrobků se zabývá i zakázkovou výrobou.

Aktualni-budova.jpg
Výrobna krémů a francovky ve Velkém Meziříčí.
Stara-budova.jpg
Původní provozovna ALPY ve Velkém Meziříčí.

Legenda jménem francovka ALPA

Stěžejním produktem společnosti ALPA je i dnes proslulá francovka. Původní tradiční receptura využívá pouze přírodní ingredience, které až na přírodní mentol pocházejí výhradně z české produkce. ALPA dodá ročně na trh přes 5 milionů kusů francovky. Portfolio pod značkou ALPA čítá 130 různorodých produktů z oblasti masážních přípravků, dětské, tělové a pleťové kosmetiky (údaj z roku 2011). Mezi nejznámější produkty v portfoliu ALPA, a. s., patří značky LESANA, AMICA, AVIRIL, BATOLE, PEDIK, LUNA, WINDSOR, REPELENT.

Společnost ALPA, a. s., dnes zaměstnává více než 70 lidí a roční výrobní a obchodní produkce se pohybuje okolo 11 milionů kusů.

Dobovy-navod.jpg
Dobový návod pro použití ALPY.

Francovka ALPA sází dodnes na původní, čistě přírodní a léty osvědčené složení. Základem receptury je alkoholový roztok éterických olejů, silic, vonných látek bylin a přírodního mentolu. A o tom, že je tento bylinný zázrak prakticky na všechno, svědčí i řada lidových receptů, které se dodnes dědí v kruhu rodiny, a různé babské rady, namátkově vyberme některé z nich:

Proti žaludeční nevolnosti – francovku na kostce cukru nabízela nejedna babička.

Čistí chromové baterie, zrcadlo, inkoustové skvrny, fixy.

Čistí telefon, žaluzie, počítač.

½ šálku francovky a  1 l vody – umýt okna na autě, vyleštit novinami
– nezamrznou.

Límec na košili před nošením potřít francovkou – nešpiní se.

Kápnout na klíště.

Nanést trochu do boty, když tlačí.

VĚDĚLI JSTE, ŽE…

Za války se potravinové lístky vztahovaly také na francovku ALPA.

ALPA zakoupila práva ke kreslené americké komiksové postavičce kocoura Felixe, v komiksových příbězích dříve tvořili nerozlučnou dvojku.

ALPA je tradiční neoficiální součástí výbavy české hokejové reprezentace.

V rámci akce Pochod Praha–Prčice již od roku 2000 bezplatně ošetřuje francovkou účastníky pochodu před svou chalupou místní rodák pan Pazdera ve své „Nožní klinice u Karlíka“. Unaveným účastníkům poskytuje zdarma ošetření a masáže unavených nohou. Dle jeho slov „poskytuje první nebo poslední pomoc“.

Při příležitosti 80. narozenin T. G. Masaryka zaslala ALPA kazetu vystlanou antilopí kůží obsahující tři lahvičky francovky a z ryzího zlata vyrobené písmeno A.

V roce 1922 jste mohli koupit malé balení francovky za 5 Kč, střední za 13 Kč a půllitrovou láhev za 30 Kč.

V roce 1937 činily výdaje na reklamu úctyhodných 2,7 milionů korun.

Od vodní víly ke žluté hvězdě

Nezaměnitelný „flakon“ s etiketou ALPY mohou znát pamětníci již od roku 1930, kdy vodní vílu nahradila žlutá hvězda na podkladě ve dvou odstínech modré barvy. Autorem nadčasové grafiky a známého loga je renomovaný akademický malíř Leo Heilbrunn (1891–1944), na jehož kontě je také řada propagačních materiálů; pracoval mimo jiné také pro firmu Baťa.

Na začátku 30. let ALPA podnikla rozsáhlou reklamní kampaň: řada plakátů nejen klasického formátu, ale v rozsahu až čtyřarchů se objevuje jako malby na omítkách slepých stěn domů, na vývěskách, letácích a prospektech. 

Továrna ALPA dokonce vlastnila i malou tiskárnu (s možností dvoubarevného tisku) zhotovující účetní tiskopisy a drobnou grafiku. Reklamní oddělení zajišťovalo aranžování výkladů v lékárnách, promítání diapozitivů ve všech biografech, umísťování smaltovaných tabulí na důležitých nádražích a v lázeňských objektech.

Typické tvary skleněného obalu a etikety zůstaly až na drobné úpravy stejné do dnešních dnů. 

Kocour-Felix.jpg
Kocour Felix a ALPA tvořili nerozlučnou dvojku.

Pro naše děti

Milí hoši, děvčátka,
zde je pro Vás pohádka.

Pohádka ta, jak to bývá,
mnoho pravdy v sobě skrývá:

každý může získat lásku,
jak ten Felix na obrázku,

když ví, po čem bol povolí,
ať co bolí kohokoli,

když ví, po čem je zas svěží,
kdo únavou kráčel stěží.

Vždyť Felixe staří, mladí,
za tu ALPU mají rádi.

Áčko s hvězdou v modrém pásu
vítají vždy jako spásu.

(Modrý pás a s hvězdou Áčka,
toť francovky ALPY značka.)

Dobrá rada, milé děti:
vždycky mějte na paměti,

v paláci jak v síňce chudé –
ALPA má být všude – všude.

Redakce
Alpa
Téma: 
Zajímavosti
Značka, kterou národ miluje již 100 let
Číslo 4/2013
| |

Informace pro předplatitele

Vytisněte si dárkový poukaz:

Darkovy-poukaz.pdf

Bližší informace a objednání předplatného Mojí země:

Tištěná verze

SEND předplatné Praha
Tel.: +420 225 985 225
www.send.cz

Elektronická verze

AlzaMedia
www.alza.cz

Ediční plán 2018

1/2018 vychází 1. února
2/2018 vychází 5. dubna
3/2018 vychází 7. června
4/2018 vychází 2. srpna
5/2018 vychází 4. října
6/2018 vychází 6. prosince

Inzerce v časopise

Magazín Moje země nabízí řadu příležitostí k propagaci služeb, zboží, k prezentaci záměrů nebo image vaší společnosti. Prostředky jsou standardní inzertní plochy, sponzoring rubrik, PR články a aktivity. Reklama v časopisu Moje země je přiměřená a vstřícná nejen k zadavateli, ale i čtenáři a tím i pozitivně vnímaná a účinná.

Podmínky inzerce zde.

PARAMETRY
Náklad 12 tisíc výtisků, z toho 5 500 předplatitelů
Rozsah 96 stran + 4 strany obálky
Formát 175 × 255 mm
Čtenost 50 tisíc za číslo, 110 tisíc za delší období
Struktura 58 % ženy, 42 % muži
středoškolské vzdělání 46 %
vysokoškolské vzdělání 31 %
Periodicita dvouměsíčník
Cena výtisku 49 Kč, předplatitelé 39 Kč
Roční předplatné 234 Kč
Distribuce prodejní místa PNS po celé ČR
FORMÁTY INZERCE
Form-inz-01.png
Form-inz-02.png
INZERCE V RUBRICE REGION
Form-inz-03.png

Ediční plán 2018

1/2018 vychází 1. února
2/2018 vychází 5. dubna
3/2018 vychází 7. června
4/2018 vychází 2. srpna
5/2018 vychází 4. října
6/2018 vychází 6. prosince

Inzerce na webových stránkách časopisu

banner A šířka 981 px, výška 196 px
banner B šířka 239 px, výška 410 px

Vydavatel

MOJE ZEMĚ ČESKO s. r. o.
Gromešova 769/4, 621 00 Brno
Tel.: +420 532 193 011
www.mojezeme.cz
GPS: 49°15'3.933"N, 16°35'21.374"E


DIČ: CZ29364426
IČO: 29364426

Registr: Krajský obchodní soud v Brně
16.7.2012, oddíl C, vložka 75575
Šéfredaktorka
Kobzova
Martina Kobzová
Tel.: +420 728 726 068
E-mail: kobzova@mojezeme.cz
Marketing manažer
a obrazový redaktor

Redakce
Radosta
Pavel Radosta
E-mail: radosta@mojezeme.cz
Bartik.jpg
Ivo Bartík
Produkce Vedoucí inzertního oddělení
Rudolecka
Drahomíra Rudolecká
Tel.: +420 532 193 030
Mob.: +420 723 129 935
E-mail: rudolecka@mojezeme.cz
Kobza.jpg
Pavel Kobza
Tel.: +420 532 193 032
E-mail: kobza@mojezeme.cz