Dakar-Tatra-titul.jpg

Dobrodružství jménem

Dakar

Rallye Dakar – náročný závod v těžkých podmínkách plný dramatických okamžiků. Počátkem roku se uskutečnil po pětatřicáté, letos s největším českým týmem v historii. Jeho vedoucím a řidičem závodní Tatry byl energický Ostravák Tomáš Vrátný.

Vratny.jpgTOMÁŠ VRÁTNÝ

Žije v Ostravě, je ženatý, má dvě dcery, 37 let.

Vystudoval ekonomii na Vysoké škole báňské v Ostravě, MBA, dokončuje doktorandské studium.

 V letech 2002–2011 působil jako generální ředitel ČSAD Ostrava, nyní je spoluvlastníkem, členem představenstva a poradcem vedení společnosti. Podniká i v oblasti sportovního managementu – motosport, basketbal, tenis.

 V roce 2012 se poprvé zúčastnil Rallye Dakar, dojel na 18. místě a byl oceněn jako nejlepší nováček.

 Inicioval sjednocení Czech Dakar Team a KM Racing a založil Bonver Dakar Project, který do letošního závodu vyslal šest posádek kamionů a dva motocykly (plus sedm doprovodných vozidel). Člen týmu Martin Kolomý se jako nejlepší Čech umístil na pátém místě. Tomáš Vrátný skončil na místě dvacátém.

 Má rád sport, hraje hokej, boxuje, chodí do posilovny.

Nepatřil mezi kluky, co se od malička „vrtali“ v autech, měli pionýra a snili o tom, že budou závodit. Nevyrostl v prostředí motorů a automechaniků, vždyť jeho rodiče neměli ani auto, ani řidičák. Až práce ho přivedla k Aleši Lopraisovi, kterého jako firma podporovali. „Jednoho dne mě vzal do vojenského prostoru v Senici, kde mě nechal řídit závodní kamion. Neměl jsem z toho úplně dobrý pocit, ale on byl ohromně nadšený, jak mi to jde. Když se k tomu večer přidal valašský penicilin – tedy slivovička – hvězdné nebe nad námi a trocha bláznovství, dohodli jsme se, že zkusím závodit. Udělal jsem řidičák na kamion, opatřil si licenci a za tři měsíce nato stál na Rudém náměstí v Moskvě na startu Silk Way Rallye – druhé největší světové rallye vedoucí z Moskvy do Soči. Ta se stala přípravným závodem a cennou zkušeností pro mou první dakarskou účast v roce 2012,“ vzpomíná Tomáš.

Vratny-a-spol.jpg
Rallye Dakar přináší zajímavá mezinárodní setkání a příběhy přátelství.

Dakar bez Dakaru

Rallye Dakar patří k začátku kalendářního roku, letos startovala 5. ledna. Fanoušci jistě vědí, že ačkoliv je v názvu stále senegalské město, které bývalo cílovým bodem, závod se z afrického kontinentu v roce 2009 přestěhoval do Jižní Ameriky. Pátý jihoamerický ročník vedl z peruánské metropole Lima přes Argentinu do chilského Santiaga.

Terén je rozmanitý, závodníci projíždějí nejsušším místem světa – pouští Atacama – písečnými dunami, ale i skalistými úseky a horským masivem And v nadmořské výšce téměř 5 000 metrů. Kochat se okolní krajinou rozhodně nemohou. Čtrnáct etap během patnácti dnů, jeden den odpočinku, ujetých více než 8 000 kilometrů – tak vypadal letošní program rallye.

Celkový počet účastníků ve všech kategoriích, tedy i spolujezdců a mechaniků, přesahuje sedm set lidí, jedna třetina startujících do cíle nedorazila. V kategorii kamionů, kde má již tradičně Česko nejpočetnější zastoupení, soupeřilo 80 vozů. Tomáš Vrátný byl řidičem jednoho z nich.

Cyril_a_Metodej_seznam.jpg
Rallye Dakar 2013.

Bolestná daň začátečníka

Začátky závodění byly krušné. „Na spoustu věcí si člověk musí přijít sám, prožít si je i protrpět,“ přiznává dnes už s úsměvem. Rozbolavělé tělo, záda, krk. Žaludeční problémy – žaludek si zprvu nemohl zvyknout na iontové nápoje, které se při zátěži pijí, a bránil se zvracením. Opruzeniny – nehořlavé prádlo, těžká kombinéza, v kabině je i padesát stupňů, takže sedadlo je jako malý bazének, kde se koupete ve vlastním potu. Když kůži řádně neošetříte, je to dost bolestivý problém. Na záchod se nechodí, prostě se vám nechce, jednak nemáte čas na to myslet, a pak téměř vše vypotíte.

Spánek – únava je obrovská, zavřete oči, ale nemůžete usnout, vrací se vám dramatické okamžiky etapy, lekáte se. „Všechno je ale o hlavě a zkušenostech, brzy si zvyknete a přijdete na to, jak co zvládnout. Každý si najde svůj recept. Já třeba zjistil, že dvě deci červeného vína mi přinesou klidný spánek,“ prozrazuje Tomáš.

Pořádná bojovka

Posádka kamionu je tříčlenná – řidič, navigátor a mechanik. Úkolem je nejen dostat se co nejrychleji do cíle každé etapy, ale také projet tzv. kontrolními body. Ty jsou někdy na těžko přístupných místech, takže není nouze o dramatické situace – průjezdy úzkými horskými cestami, kolem roklin, přejezd zrádných písečných dun a mnohé další nástrahy. Navigátor si trasu pečlivě připraví den dopředu, kdy obdrží aktualizace změn.

K orientaci v terénu se používá speciální navigace s azimuty a kompasem. V kabině funguje tzv. intercom, který slouží ke komunikaci. Každá posádka má vlastní „jazyk“, dohodnutá hesla.

Velkou roli během závodu hraje zázemí. „Čím lepší podmínky, tím větší šance na úspěch,“ prohlašuje Tomáš.

Po dojezdu každé etapy mají plné ruce práce nejen mechanici, ale i fyzioterapeuti. Dát do pořádku vozy i těla jezdců trvá někdy celou noc. A brzy ráno se jede dál. Spánku moc není. Stane se, že auto přijede tak zdevastované, že se do rána skládá téměř nové. Každá úspora času a možnost odpočinku je plus.

Dakar-Tatra-cerna1.jpg
V roce 2012 byla trasa závodu opačná. Startovalo se na východním pobřeží Argentiny po silvestrovském veselí 1. ledna, cíl byl v peruánské Limě.

Je vyčerpávající po dojetí do bivaku čekat hodinové fronty na tankování paliva, mytí vozidel nebo vyřizování administrativy. Vysílí i půlkilometrová cesta na večeři. To se pak hodí vlastní zásoby.

Peru, Argentina, Chile, nejsušší místo světa poušť Atacama, Andy – to byla letošní RALLYE DAKAR.

„Kvalitní zázemí, profesionální tým, dostatek techniky, náhradních dílů i finančních prostředků je základ, který se snažíme zajistit. Jako tým si samozřejmě pomáháme i na trati,“ nezapře v sobě Tomáš manažera celého projektu. „K úspěchu potřebujete i štěstí, bez toho to nejde. Jediný defekt vám vezme šanci na vítězství. To nejpodstatnější, ale je dorazit v pořádku a vrátit se ve zdraví domů ke svým blízkým, kteří o nás mají starost.“

A trochu provinile dodává: „Po letošním závodě mi bylo manželky až líto. Zatímco já si rallye víc užíval, ona při online sledování po nocích na počítači zhubla pár kil a byla víc vyčerpaná než já. Naštěstí se nám dosud nehody vyhnuly a na kontě mám zatím jen položení auta ‚na ouško‘. A to bylo měkké přistání jako padnout do peřin,“ vysvětluje Tomáš motoristickou hantýrkou, jak se převrátil s kamionem v písku na bok. Tedy šťastné dojezdy, jízdy bez nehod a hodně zdaru do dalších kilometrů! 

Dakar-pisecna-duna.jpg
Náročný terén prověří kvalitu vozu i připravenost posádky. Někdy je třeba udělat rychlé rozhodnutí, vyřešit nebezpečnou situaci v několika vteřinách. To je nejen adrenalin, ale i pořádný křik v kabině.
Dakar-pisecna-duna.jpg
Písečně duny a fesh-fesh písek, obávané nebezpečné nástrahy, které na závodníky čekají. Fesh-fesh písek je ten nejjemnější písek, něco jako cementový prášek, který se dostane všude. Není vidět, ztrácíte v něm orientaci, jedete jako v mlze.
Martina Kobzová
Bonver Dakar Project
Petr Lusk
Téma: 
Lidé
Dobrodružství jménem Dakar
Číslo 3/2013
||

Informace pro předplatitele

MZ-Predplatne.jpg

Bližší informace a objednání předplatného Mojí země:

Tištěná verze

SEND předplatné Praha
Tel.: +420 225 985 225
www.send.cz

Elektronická verze

AlzaMedia
www.alza.cz

Ediční plán 2017

1/2017 vychází 2. února
2/2017 vychází 6. dubna
3/2017 vychází 1. června
4/2017 vychází 3. srpna
5/2017 vychází 5. října
6/2017 vychází 7. prosince

Inzerce v časopise

Magazín Moje země nabízí řadu příležitostí k propagaci služeb, zboží, k prezentaci záměrů nebo image vaší společnosti. Prostředky jsou standardní inzertní plochy, sponzoring rubrik, PR články a aktivity. Reklama v časopisu Moje země je přiměřená a vstřícná nejen k zadavateli, ale i čtenáři a tím i pozitivně vnímaná a účinná.

Podmínky inzerce zde.

PARAMETRY
Náklad 12 tisíc výtisků, z toho 5 500 předplatitelů
Rozsah 96 stran + 4 strany obálky
Formát 175 × 255 mm
Čtenost 50 tisíc za číslo, 110 tisíc za delší období
Struktura 58 % ženy, 42 % muži
středoškolské vzdělání 46 %
vysokoškolské vzdělání 31 %
Periodicita dvouměsíčník
Cena výtisku 49 Kč, předplatitelé 39 Kč
Roční předplatné 234 Kč
Distribuce prodejní místa PNS po celé ČR
FORMÁTY INZERCE
Form-inz-01.png
Form-inz-02.png
INZERCE V RUBRICE REGION
Form-inz-03.png

Ediční plán 2016

1/2016 vychází 4. února
2/2016 vychází 7. dubna
3/2016 vychází 2. června
4/2016 vychází 4. srpna
5/2016 vychází 6. října
6/2015 vychází 1. prosince

Inzerce na webových stránkách časopisu

banner A šířka 981 px, výška 196 px
banner B šířka 239 px, výška 410 px

Vydavatel

MOJE ZEMĚ ČESKO s. r. o.
Gromešova 769/4, 621 00 Brno
Tel.: +420 532 193 011
www.mojezeme.cz
GPS: 49°15'3.933"N, 16°35'21.374"E


DIČ: CZ29364426
IČO: 29364426

Registr: Krajský obchodní soud v Brně
16.7.2012, oddíl C, vložka 75575
Šéfredaktorka
Kobzova
Martina Kobzová
Tel.: +420 728 726 068
E-mail: kobzova@mojezeme.cz
Marketing manažer
a obrazový redaktor

Redakce
Radosta
Pavel Radosta
E-mail: radosta@mojezeme.cz
Bartik.jpg
Ivo Bartík
Produkce Vedoucí inzertního oddělení
Rudolecka
Drahomíra Rudolecká
Tel.: +420 532 193 030
Mob.: +420 723 129 935
E-mail: rudolecka@mojezeme.cz
Kobza.jpg
Pavel Kobza
Tel.: +420 532 193 032
E-mail: kobza@mojezeme.cz
 

AKTUALITY
A

3. 10. 2017

Od pátku 20. 10. do soboty 11. 11. 2017 v prostorách Moravské zemské knihovny v Brně.

Kniha-Praha_souhrn.jpg

3. 10. 2017

Martinsky-hody-v-Kyjove_souhrn.jpg

Stránky