Pražská Kampa je magické místo. Sama o sobě působí spíše jako pečlivě vymyšlená filmová kulisa přímo vyzývající k dosazení příběhů či legend. Jaké lepší místo by si pro prezentaci svého odkazu mohl přát filmař a animátor Karel Zeman? Po více než dvaceti letech od úmrtí tohoto filmového génia zde byla otevřena jeho první stálá expozice. Velmi moderní, designově neotřelou formou plnou interaktivních prvků se snaží nastínit způsob jeho tvorby. Jak a proč k tomu došlo, nám přiblíží ředitel Muzea Karla Zemana MgA. Jakub Matějka.

„… ta výstava stojí za vidění“

04.jpg

Děti se v muzeu rozhodně nenudí.

❱ Co bylo impulzem k vybudování Muzea Karla Zemana? Byl to obdiv k jeho osobě, tedy „srdeční záležitost“, nebo snaha doplnit nabídku pražských muzeí?

Na začátku byl jednoznačně obdiv k Zemanovi a jeho dílu. Zejména snaha změnit situaci, že dosud nevyšla edice jeho tvorby na DVD. Přibližně před čtyřmi lety začali Jakub Fabel a Ondřej Beránek pátrat po možnostech, jak dílo vydat. Řešili autorsko-právní záležitosti, intenzivně se scházeli nad podobou edice a v rámci debat vznikla idea, že by si Zeman zasloužil důstojnou prezentaci svého odkazu. Takže od DVD nosičů byl k muzeu vlastně jenom kousek.

Pro muzeum máte velice zajímavý prostor na atraktivním místě. Jak se vůbec v Praze podaří takový sehnat?

Po velmi dlouhém období, kdy jsme na žádný nemohli natrefit, nám spadl do klína takřka zčistajasna, jak to tak někdy bývá… Shodou okolností nás oslovila přímo rodina Vorlíčkova se zájmem nějak kultivovaně pronajmout tyto prostory. Nechtěli zde další stánky se suvenýry.

01.jpg02.jpg03.jpg

Přestože Karel Zeman neměl k dispozici dnešní počítačové „vychytávky“, vynalézavá animace jeho filmům dodávala až děsivé věrohodnosti. Snímky ukazují, jak ožil druhohorní stegosaurus.

To je hezká představa, že by místo všech krámků s podivnými suvenýry byly v okolí Karlova mostu expozice našich slavných osobností… Jak se vám ovšem povedlo shromáždit unikátní exponáty? Jsou z pozůstalosti, či filmových archivů?

Zkusili jsme všechny cesty. Snažili jsme se navázat spolupráci se Zlínskými ateliéry, Národním filmovým archivem i Krátkým filmem. Ale odezva byla spíše vlažná až negativní. Klasický byrokratický přístup instituce, když někdo přijde s něčím inovativním. Dostat se k materiálům bylo komplikované. Tyto instituce se domnívají, že když fyzicky něco vlastní, mohou také o této věci rozhodovat, třebaže nejsou vyřešena autorská práva. Takže většina věcí je z pozůstalosti – věnovaná rodinou.

Ale Zemanovy filmy se nakonec vydávat podařilo?

Ano, chtěli bychom během dvou tří let vydat kompletní filmografii Karla Zemana. Jako bonusy jsou součástí těchto DVD dokumenty, které jsme našli v archivu České televize, nebo natočili sami. Nejprve budou vydány celovečerní filmy z hlavního tvůrčího období. Poté třeba animovaná tvorba pro děti, včetně jeho počáteční inspirace skleněnými loutkami, která je nesmírně zajímavá.

Otevřeli jste v říjnu minulého roku a zdá se, že o návštěvnost nemáte nouzi. O vaší existenci už všichni vědí. Je za tím velká reklama, nebo je Zeman tak populární?

To musím zaklepat – už jsme oslavili desetitisícího návštěvníka, což je během dvou měsíců neuvěřitelné číslo. Myslím, že je to vše dohromady. Dnes samotné téma bohužel nestačí, je třeba o něm dát vědět. Ale bez kvalitního produktu by samotná reklamní bublina splaskla hned. Především si lidé mezi sebou řeknou, že tato výstava stojí za vidění.

❱ Měli jste při výstavbě expozice nějakého odborného konzultanta?

Především jsme vyzpovídali Zemanovu dceru Ludmilu Zemanovou, a to do nejmenších detailů. Od dětství byla přítomna natáčení a posléze se na otcových filmech autorsky podílela. Však je také profesí animátorka a výtvarnice. Poslední část expozice představuje ukázky její vlastní tvorby. Od roku 1984 žije v Kanadě. Byla velmi ráda, že expozice formou i obsahem odpovídá Zemanově filozofii.

Jaká je struktura Vašich návštěvníků?

Napříč generacemi. Každý, kdo přijde, si v muzeu najde svoje. Můžete zde zhlédnout 75 minut dokumentárních filmů, když přijde rodina s dětmi nebo škola, největší úspěch má interaktivita expozice.

Zároveň jste otevřeli doprovodné dílny…

Zde si návštěvníci mohou zkusit dokreslit vlastní kompozici pravěkých příšer a zkusit se v ní vyfotit. Nebo si děti mohou vyrobit panáčka ze Zemanova filmu Vánoční sen. Realizujeme dílny na objednávku společně se sdružením Ultrafun, kde si lidé mohou vyzkoušet staré Zemanovy techniky, ať už ploškovou animaci nebo práci s 3D objekty. Workshopy jsou vhodné zhruba od 6 let. Často rodiče, kteří děti doprovázejí, tvoří se stejnou vášní jako jejich potomci.

INSPIROVAL Jurský park i Hvězdné války.

Jaké jsou reakce mladé generace, která je zvyklá na zcela jinou grafiku a počítačové triky?

Hodně dětí přivádějí rodiče a prarodiče, kteří milují verneovky a vyrostli na Zemanově zpracování. Část z nich nevěří, že se tyto záběry daly udělat bez počítače. A když opravdu zjistí, v jaké době a jakými prostředky byla animace dělána, tak to komentují slovy: To byl ale hustej chlap! Což je jejich největší vyjádření obdivu a respektu. Takže myslím, že naše muzeum opravdu rezonuje všemi generacemi.

Málo se ví, že Zeman je ve světě poměrně slavným a uznávaným filmařem…

Ano, Zeman je fenomén světového formátu. V Japonsku vyšly jeho filmy ve speciální edici dříve než u nás. Inspiroval velkou část japonské kinematografie, stejně tak jako mnoho osobností světového filmu – Terryho Gilliama a skupinu Monty Python, Petera Jacksona, Stevena Spielberga i George Lucase. Tito lidé o tom otevřeně mluví. Když byl Steven Spielberg v Praze a dával rozhovor paní Spáčilové, ptal se jí, zda by mu nemohla sehnat filmy Karla Zemana, které mu chybí.

06.jpg

Karel Zeman na snímku z roku 1973.

Nelákalo Zemana odejít do Hollywoodu?

Zeman měl neuvěřitelnou touhu realizovat své nápady a nepotřeboval k tomu žádnou okázalost, dělal je i s malým rozpočtem. Vyhovovalo mu prostředí Zlínských ateliérů, nestál o to dělat kariéru.

Jaký byl pan režisér v soukromí?

Myslím, že byl hodně zaměřený na svou práci. Ludmila Zemanová o něm vždy mluvila s obrovským obdivem. Energie, s jakou přistupoval k práci a tvorbě, byla pohlcující pro široké okolí. Měl rád koně, rád cestoval, a to i kvůli atmosféře, kterou pak dostával do svých filmů. Svou profesní dráhu začínal v reklamním oddělení u Bati. Díky tomu byl v Maroku a inspirace Orientem je vidět i v jeho filmech.

 V Muzeu je zajímavá instalace zrcadlové chodby.

Je to takový drobný žert s našimi návštěvníky. Do budoucna chystáme vytvořit kinosál pro semináře a jiný druh akcí. Chceme splnit, co jsme si předsevzali – aby se muzeum stalo centrem, které se aktivně stará o Zemanův odkaz. Proto ty ediční aktivity. Jestli se nám to povede, rádi bychom v létě rozšířili expozici ještě o jednu místnost a pohráli si trikově s vodní hladinou. Jsme přece jenom na Kampě! Ale nemohu zase prozradit všechno…

Libor Sváček
Jitka Taussiková
Muzeum Karla Zemana
Téma: 
Výlety
Cesta do pravěku
Číslo 1/2013
||

Informace pro předplatitele

MZ-Predplatne.jpg

Bližší informace a objednání předplatného Mojí země:

Tištěná verze

SEND předplatné Praha
Tel.: +420 225 985 225
www.send.cz

Elektronická verze

AlzaMedia
www.alza.cz

Ediční plán 2017

1/2017 vychází 2. února
2/2017 vychází 6. dubna
3/2017 vychází 1. června
4/2017 vychází 3. srpna
5/2017 vychází 5. října
6/2017 vychází 7. prosince

Ediční plán 2018

1/2018 vychází 1. února
2/2018 vychází 5. dubna
3/2018 vychází 7. června
4/2018 vychází 2. srpna
5/2018 vychází 4. října
6/2018 vychází 6. prosince

Inzerce v časopise

Magazín Moje země nabízí řadu příležitostí k propagaci služeb, zboží, k prezentaci záměrů nebo image vaší společnosti. Prostředky jsou standardní inzertní plochy, sponzoring rubrik, PR články a aktivity. Reklama v časopisu Moje země je přiměřená a vstřícná nejen k zadavateli, ale i čtenáři a tím i pozitivně vnímaná a účinná.

Podmínky inzerce zde.

PARAMETRY
Náklad 12 tisíc výtisků, z toho 5 500 předplatitelů
Rozsah 96 stran + 4 strany obálky
Formát 175 × 255 mm
Čtenost 50 tisíc za číslo, 110 tisíc za delší období
Struktura 58 % ženy, 42 % muži
středoškolské vzdělání 46 %
vysokoškolské vzdělání 31 %
Periodicita dvouměsíčník
Cena výtisku 49 Kč, předplatitelé 39 Kč
Roční předplatné 234 Kč
Distribuce prodejní místa PNS po celé ČR
FORMÁTY INZERCE
Form-inz-01.png
Form-inz-02.png
INZERCE V RUBRICE REGION
Form-inz-03.png

Ediční plán 2016

1/2016 vychází 4. února
2/2016 vychází 7. dubna
3/2016 vychází 2. června
4/2016 vychází 4. srpna
5/2016 vychází 6. října
6/2015 vychází 1. prosince

Inzerce na webových stránkách časopisu

banner A šířka 981 px, výška 196 px
banner B šířka 239 px, výška 410 px

Vydavatel

MOJE ZEMĚ ČESKO s. r. o.
Gromešova 769/4, 621 00 Brno
Tel.: +420 532 193 011
www.mojezeme.cz
GPS: 49°15'3.933"N, 16°35'21.374"E


DIČ: CZ29364426
IČO: 29364426

Registr: Krajský obchodní soud v Brně
16.7.2012, oddíl C, vložka 75575
Šéfredaktorka
Kobzova
Martina Kobzová
Tel.: +420 728 726 068
E-mail: kobzova@mojezeme.cz
Marketing manažer
a obrazový redaktor

Redakce
Radosta
Pavel Radosta
E-mail: radosta@mojezeme.cz
Bartik.jpg
Ivo Bartík
Produkce Vedoucí inzertního oddělení
Rudolecka
Drahomíra Rudolecká
Tel.: +420 532 193 030
Mob.: +420 723 129 935
E-mail: rudolecka@mojezeme.cz
Kobza.jpg
Pavel Kobza
Tel.: +420 532 193 032
E-mail: kobza@mojezeme.cz
 

AKTUALITY
A

3. 10. 2017

Od pátku 20. 10. do soboty 11. 11. 2017 v prostorách Moravské zemské knihovny v Brně.

Kniha-Praha_souhrn.jpg

3. 10. 2017

Martinsky-hody-v-Kyjove_souhrn.jpg

Stránky